Next Trip

Next Travel/Photographing Jawa Tengah 21 Apr -30 Apr 15
Next Mision : Semporna 9 May - 12 May 15
Next Trip to India : 25 Sept - 2 Oct 15

Saturday 16 August 2014

TRAVEL IN FLORES INDONESIA



MAUMERE KE DESA MONI UNTUK GUNUNG KELIMUTU Part 1

Menjejaki kaki di bumi Flores memang telah lama dirancangkan, sekali lagi saya bersama rakan travel saya Hj Din dan di temani oleh Ebenks Jr mendarat jam 1600 di Bandara Frans Seda Maumere (Lapangan Terbang). Berlepas dari Bali mengambil masa 3 jam untuk sampai. Ada banyak laluan yang boleh digunakan untuk sampai ke Nusa Tenggara Timut dan Barat. Memandang masa travel kali ini ada 10 hari, beberapa langkah telah disusun semula semasa di dalam perjalanan bagi mencukupkan masa yang ada. Sebenarnya masa 10 hari tidak mencukupi dengan apa yang ada di bumi Flores yang semuanya milik tuhan. I Shall return, may be yes… to cover back the area of interest. So many places that I supposed to mount my tripod and yet I didn’t bring it.

Maumere ke Desa Moni, well according to the driver, 3 jam bisa sampai. All right, agreed I said. We were moving in the dark, so we never have a chance to see the view. Normally the trips can be more than 3 hours, always have to stop when we were spotted a location for photography. (only happened in day time).


Sampai di Desa Moni jam 2330 dan bermalam di Watugana Bungalow sambil menanti waktu jam 0400 untuk bergerak ke Mt Kelimutu untuk menyaksikan sunrise dan melihat sendiri 3 tasik yang mempunyai warna berlainan. Terdapat banyak hotel kecil atau pun rumah tumpangan bagi menampung kehadiran pelancong asing. 

Waiting for sunrise



A local selling coffee on the top of observation point 
(bisa mengopi dulu aje pak)
More or less 270 steps to summit, so easy

Two colours lake can be observed as close as you can


Pandangan sangat baik dengan cuaca yang memberangsangkan untuk tujuan fotografi, kita melihat bagaimana tuhan mencipta alam ini dengan penuh teliti dan sangat menakjubkan. Seharusnya kita sentiasa memikirkan mengapa tuhan menjadikan semua ini, bukan sekadar untuk dilihat tetapi ianya adalah lebih jauh dari itu.

Entrance to Mt Kelimutu
Dari pintu masuk Taman Nasional ini mengambil masa mendaki dengan kenderaan lebih kuran 20 minit ke tempat parkir kenderaan. Berjalan kaki ke puncak Gunung Kelimutu mengambil masa 15 minit ke titik pemerhati. Keadaan suhu yang sangat sejuk (eluk pakai jaket dan tutup kepala) dan beransur panas tetapi dingin selepas matahari mula bersinar. Semua pelawat sudah pastinya melapor di pintu masuk. 






2 comments:

  1. Wahh sudah ada blog.. tahniah tuan. Insyaallah saya pun akan menyusul sebagai pengembara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih. Sekadar berkongsi catatan perjalanan, mungkin juga boleh jadi amalan yang baik. Good luck to you too.

      Delete