Next Trip

Next Travel/Photographing Jawa Tengah 21 Apr -30 Apr 15
Next Mision : Semporna 9 May - 12 May 15
Next Trip to India : 25 Sept - 2 Oct 15

Sunday 17 August 2014


TRAVEL IN FLORES


DESA MONI KE ENDE PART 2

Sebaik meninggalkan Desa Moni/Mt Kelimutu, perjalanan diteruskan ke Ende yang akan mengambil masa 3 jam lagi. Jalan raya dibina oleh Belanda, kata kawan saya Ebenks Jr. Banyak rumah yang didirikan ditepi jalan yang agak sempit. Rangkaian jalan raya ini berbeluk dan berselekoh tajam di kawasan tanah tinggi dan gunung. Purata ketinggian jalan 3000 kaki dari paras laut. Bagi pemandu yang sudah biasa, tidak menjadi masalah.


Moving uphill and downhill , just like a roller coaster but this one has no reel. One thing for sure…you can enjoy the scenery that very much beautiful. From one place to another town distance about 100-150 km, it will take more 3 hours to reach. You need to plan and manage the time accordingly.

Road under construction (land slide)



Connecting road in Flores

Available transportation

Fruits & Vegetables along the road side

Ende, sebuah bandar sebelum ke Bajawa yang perlu dilalui oleh semua kenderaan yang ingin meneruskan perjalanan ke Labuhan Bajo. Situs Rumah Pengasingan Bung Karno terletak disini. Pengunjung biasanya tidak akan melepaskan peluang untuk melawati  rumah ini yang menyimpan barangan yang digunakan oleh beliau semasa hayatnya. Terdapat banyak koleksi yang menarik yang boleh dilihat dan dihayati.

Rumah Pengasingan Bung Karno di Ende





No comments:

Post a Comment